Jutro odbędzie się uroczyste otwarcie kolejnego odcinka trasy N-S

Czas czytania: 4 min.

Jutro odbędzie się uroczyste otwarcie kolejnego odcinka trasy N-S. Obecnie na drodze trwają ostatnie prace porządkowe.

Budowa kolejnego odcinka trasy N-S

Zrealizowana właśnie inwestycja to przedostatni odcinek trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Trasa przebiega od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, która została podzielona na dwa zadania.

Na początku 2022 roku firma Drogopol przystąpiła do budowy obiektów mostowych nad ulicą Bielszowicką oraz budowy ronda przy ulicy 1 Maja i wiaduktu nad Kochłówką. To pierwszy etap prac, kolejny obejmował budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. Koszt zrealizowanego odcinka to ponad 100 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana została ze środków unijnych. Dofinansowanie budowy odcinka między ul. Kokota a ul. 1 Maja wynosi 85 proc.

Trasa N-S: Do użytku oddano już trzy odcinki 

Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Trasa N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. 25 lipca br. została podpisana umowa na wykonanie pierwszego odcinka tej drogi od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej. 

Oprócz budowy 600 m odcinka trasy zakres inwestycji obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku 400 m. W ramach inwestycji wybudowana ma zostać także kanalizacja, chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. 

Docelowy projekt trasy N-S od DTS do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: 

  • od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, 
  • od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, 
  • od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej 
  • i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. 

Umowa, którą podpisało miasto z firmą Drogopol, dotyczy pierwszego odcinka. Inwestycja możliwa jest dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

Czas realizacji inwestycji to 20 miesięcy od chwili podpisania umowy. Trzeba jednak założyć, że w okresie zimowym, tj. od 15 grudnia do 15 marca, wykonawca nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych.

Komentarze (25) DODAJ

driver - ta inwestycja będzie gotowa w całości za 15-20 lat, ale do remontu... :-)
kpina + ironia / szydera
PANI Urszula ostatnio otwiera wszystko jak leci ,jeszcze do 15-tego potem pani dychnie.
lena
Super, że to zrobili. Szkoda tylko, że kilka kilometrów zajmuje naście lat. Dzielenie inwestycji na mikroskopowe odcinki jest racjonalne ze względu na kasę ale to tylko dowód na jakich kroplówkach jedzie ta inwestycja. Może jednak za 15 - 20 lat będzie gotowa w całości.
driver
to klasyczne bezrozumne wydawanie pieniędzy, drogi przybyło a korki będą większe , bo nie ma zjazdu na autostradępozdrawiam władze miasta
mieszkaniec
Czy w związku z tym ul. Bielszowicka będzie też wreszcie otwarta?
kama
Dasz radę, miną tylko dwie kadencje naszych włodarzy i będzie gotowe.
wer
Na bank przybędzie przyjaciel działkowców Wesoły który okarze się też przyjacielem drogowców. Jest też obecnie przyjacielem hutników i górników. Ciekawe czy jako katecheta przyjaźni się z parafią o której ostatnio internet huczy
8*
WESOŁY MA tam obowiązek być,w końcu to rząd poważnie wsparł finansowo tę inwestycję.I wogóle jego obecność jako przedstawiciela rządu ,do tego pochodzącego z naszego miasta nie powinna absolutnie nikogo dziwić.Co natomiast tam robi Koszutska tego nie wie nikt.Zresztą ostatnio jest ona wszędzie.Chyba wzięła urlop z pracy.Czy to jej pomoże ?
wesoły ok
ah ja chyba nie dożyję do czasu aż cała trasa będzie
sss
Kolejny Tranzytowy Mega Emiter Zanieczyszczeń /PYŁY 'SPALINY 'HAŁAS/ ! ŚRÓDMIEJSKO Dojazdówka do SPALARNI i BLASZOKÓW !
boluś
W takim bieda kraju jak Polska i z tymi śmiesznymi dotacjami to połączenie DTŚ z Bytomiem nigdy nie nastąpi. Już tą kasę co zmarnowali na niepotrzebny remont Wolności mogli chociaż na ten odcinek do Magazynowej wydać.
darek
widać że już zapomniałeś jak tam wyglądało, dziura na dziurze, rozpadająca się trakcja i wieczne korki - a teraz jakoś ruch jest płynny a tak ludzie narzekali że korki jeszcze większe będą ...
n4u
Pinokio przyjedzie szlajfka ciachnąć?
zibi
Matiasy już u nos bol w sierpniu i mom nadzieja ze juz tu nie przyjedzie i tekturowego czeku nie wreczy
cila
Samotne matki nie będą zadowolone z tego faktu, bo zamknięty odcinek służył za tor rowerkowy dla bombelków.
rudolf
Trzeba zbudować teraz odcinek do Bytomia bo tą trasą nikt nie jeździ a wydane było już tyle forsy no i oczywiście przetarg wygrała firma sponsorująca włodarzy .... wszystko dziwne ale może ktoś się za to weźmie
adam
Wjazd na nowe rondo od strony przejazdu,uważajcie!Jest tak wąsko że autobus i obok osobowy ledwo się mieszczą!
ziga z wirku
Dzień dobry. Czy aby takie mają być kolejna odcinki? Czy dobra kolejność połączenia ulic? Czy nie aby Magazynowej z Piastowską, Piastowskiej z Orzegowską i Orzegowską z Karola Goduli? Możecie Państwo wrzucić jakąś mapkę, z zakładanym przebiegiem trasy od Magazynowej do końca? Pozdrawiam
radek
Nie ma błędu. Radku nie znasz mapy Rudy Śląskiej oraz planu jak ma wyglądać NS.
wyborca
Oczywiście że dobra. Trasa idzie na północ do Piastowskiej, przez Orzegowską. Potem skręca na wschód w stronę Szombierek i ulicy Karola Goduli
jarek
Od kiedy buduje się wiadukty nad ciekami?
kochłówka
3,4km ponad 10lat zajęło, hahahaha. W PRLu by to szybciej wybudowali hahahaha.
hans

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe