Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie budowy trasy N-S w kierunku północnym

Czas czytania: 4 min.

Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie budowy trasy N-S w kierunku północnym. Chodzi tu o 250 mln złotych. 

Ruda Śląska stara się o dofinansowanie budowy trasy N-S

Kolejny etap obejmować ma budowę trasy w kierunku północnym, do granicy z Bytomiem, dzięki czemu zmniejszone zostanie natężenie ruchu na Goduli, w Orzegowie i Rudzie oraz ograniczony zostanie ruch tranzytowy w środku miasta. 

– Staramy się o kolejne dofinansowanie budowy tej drogi, tym razem na odcinek od ul. Magazynowej do ul. Karola Goduli. W ubiegłym tygodniu złożyliśmy odpowiedni wniosek do Banku Gospodarstwa Krajowego. Chodzi tu o dotację na poziomie 250 mln zł. To ogromna kwota, ale przewidywana wartość inwestycji to 390 mln zł – komentuje Jacek Morek.

Budowa trasy N-S w kierunku północnym

Projektowana trasa składa się z czterech odcinków: od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. Łączna długość czterech odcinków północnej części trasy to prawie 5 km.

Na wszystkie cztery odcinki pozyskano już dofinansowanie w wysokości 100 mln zł, z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (zadanie obwodnicowe), dodatkowo na realizację pierwszego odcinka pozyskano 65 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

Głos w tej sprawie zabrał także były wiceprezydent Rudy Śląskiej – Krzysztof Mejer. 

– To świetna wiadomość dla Rudy Śląskiej. Podczas ostatnie sesji Rady Miasta komisarz Jacek Morek poinformował radnych o złożeniu wniosku w sprawie dofinansowania budowy trasy N-S w kierunku północnym. Chodzi tu o 250 mln złotych z Rządowego Funduszu Inwestycji Strategicznych. To bardzo dobry kierunek, świadczący o woli kontynuowania tej inwestycji. Cieszę się, że wspólnie będziemy mogli tę inwestycję dokończyć – mówił na nagraniu Krzysztof Mejer. 

Trasa N-S w Rudzie Śląskiej

Do tej pory w Rudzie Śląskiej powstały trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Obecnie trwa budowa czwartego odcinka trasy N-S od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, która została podzielona na dwa zadania. Koszt obecnie realizowanego odcinka to ponad 100 mln zł,  z czego zdecydowana większość sfinansowana zostanie ze środków unijnych. Dofinansowanie do budowy odcinka między ul. Kokota a ul. 1 Maja wynosi 85 proc.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Komentarze (28) DODAJ

nie radujcie sie tak,to dopiero wniosek,na ochłapy z Unii trrzeba będzie długo czekać i do tego dochodzi ten "poltoński nieład".
kule bele
Skoro te pieniądze z Unii to ochłapy, róbmy za swoje.
olo
Bardzo dobra wiadomość.Trasa N-S do granicy z Bytomiem jest potrzebna.Niestety komentarze w tym serwisie piszą głównie malkontenci i ignoranci.
mieszkaniec goduli
Mosz recht malkontyńcie i ignorancie!
boluś
Super, super, nie mogę się doczekać. Brawo! Dla Orzegowa i Goduli to jak haust świeżego powietrza.
kriss
Ciekawe,że p.o. Prezydenta J. Morek postanowił kontynuować dzieło K. Mejera. To taki dobry pomysł? Totalna rozwałka przyrodnicza na niezwykle cennym terenie Puszczy Kokotek oraz Rowu Rudzkiego - łącznie katastrofa około 3 km dziewiczego pod względem przyrodniczym terenu. Likwidacja jednej z ostatnich ostoi zwierząt, które uciekły tutaj po likwidacji ich siedlisk przez Mejera. Zabranie mieszkańcom Norwida, Nałkowskiej, Mickiewicza itd. naturalnego filtra od hałasów i smrodu z pobliskich przedsiębiorstw. Spotkanie z mieszkańcami w rudzkim magistracie (konsultacje społeczne) zakończyło się skandalicznie. Pomimo wyraźnego sprzeciwu pełnej sali mieszkańców K. Mejer poinformował, że zrobi tą drogę, pomimo, że G. Dziedzic informowała mieszkańców, że jeśli nie będą chcieli tej drogi to jej budowa nie będzie realizowana. I teraz pytanie do J. Morka i M. Wesołego: z kim trzymacie? Z mieszkańcami czy z Mejerem?
error
"niezwykle cennym terenie Puszczy Kokotek oraz Rowu Rudzkiego - łącznie katastrofa około 3 km dziewiczego pod względem przyrodniczym terenu. Likwidacja jednej z ostatnich ostoi zwierząt, które uciekły tutaj po likwidacji ich siedlisk przez Mejera" - Ty tak na poważnie?Nie ma czegoś takiego jak puszcza kokotek; to nie jest dziewiczy teren pod żadnym względem - wręcz przeciwnie; no a ostatnie zdanie o ucieczce zwierząt to już zakrawa na sci-fi.Nie ma innego logicznego rozwiązania nić kontynuowanie NS-ki w kierunku północnym.
apsik
Rów Rudzki i Puszcza Kokotek, gdzie to jest ?
giekar
Spytej w Katowicach?
boluś
I to tylko pokazuje, że władza - jaka by nie była - zrobi, co będzie chciała, czy się to mieszkańcom podoba, czy nie. Ułuda sprawczości demokracji - wierzcie dalej, że każdy pojedynczy głoś coś zmienia...
kpina + ironia / szydera
Nie bój nic - o zwierzakach będzie osobny artykuł pt: "Kolejne osiedla rudzie atakowane przez gromady dzików." Ofkors jedynym rozwiązaniem będzie zastrzelić dziki, a mieszkańcom doradzić, żeby ochłody i kontaktu z zielenią szukali w pobliżu donic na rynku pana Stani :-) - stoją chyba ze dwie lub trzy...
kpina + ironia / szydera
Kfiatkosś Cop' Cepie z Minerwy /B/a/rańskiego zmiyń Nicka na Cymbaliks ! A potym szkryklej do woli
boluś
Puszcza Kokotek dziwiczym terenem?! Przeciez tam byly 3 szyby gornicze, wszystkie drzewa poszly pod topor na obudowy chodnikow. Do tego osadniki wody z kopani, a wspolczesnie kilka rurociagow. Row Rudzki rowniez przeorany przez czlowieka, teraz troche zarosnal bo przemysl upadl.
kwiatowe
[...]i ci sie' szkryklosz o co terenach za banom ! A rurociong je jedyn' tyn co ogrzewo niebo ! Niy pisz [...] Kfiatkosiu !
boluś
Pan Morek miał przeprowadzić nasze miasto suchą nogą do najbliższych wyborów. Dlaczego więc zabiera się za tematy, które nie są pilne i powinny być realizowane przez nowo wybranego Prezydenta?
error
Sa pilne. Jak nie zlozy wniosku to ewentualny kredyt czy dotacja przepada. Jest p.o. to nie znaczy, ze ma siedziec i czekac.
kwiatowe
Jakie to odciążenie Goduli jeżeli będzie się kończyć na ul. K. Goduli - to tylko zwiększy ilość samochodów jadących na Bytom...
mieszkaniec rŚl
Z tego co widać spory ruch odbywa się w kierunku Bytom do DTŚ, zapraszam godziny poranne i południowe na ul. Goduli.Tak NS do ul. K. Goduli przy granicy miasta z Bytomiem to pomysł bardzo dobry! Samochody będę omijać Godulę wtedy to może być ruch nawet 10 x większy!Lepsza była koncepcja NS do Bytomia do zjazdu z A1 ale jakoś temat upadł, a szkoda!
drogowy jaś
S teraz tego nie ma? Tiry na wagonach przez Rudę jadą.Usiądź człowieku w cieniu, napij zimnej wody i połóż mokry ręcznik na karku.
prorok
Trasa pod Tiry' wprowadzenie do Miasta ruchu tranzytowego na osi północ -południe. Pod Spalarnia i Centra Logistyczne a tereny zielone pod nastympne blaszoki. Plus mln. ton syfu na nasypy kiere można bydzie zwiyźć do Rudy i "zutylizować" !
boluś
Szkoda że nie w kierunku południowym, bardziej by sie przydala
miner
Ul.Czarnoleśna,Bielszowicka,N-S co się dzieje nikt nic nie robi.
i-grek
nie bardzo rozumiem słowa.. będziemy mogli wspólnie tę inwestycję dokończyć? On już widzi kajś zaś miejsce do siebie za sterami? przecież dopiero co opuścił okręt i startuje w wyborach.Chwała za złożenie wniosku, oby się udało, mega byłoby to odciążenie dla wymienionych dzielnic.
zefel
Sądzisz, że wybory coś zmienią? Wygra, kto ma wygrać, przecież tyle lat już nadzoruje najważniejsze rzeczy w mieście - szkoda byłoby zmarnować takie doświadczenie, potencjał no i kasy też szkoda, żeby ktoś inny dostawał prezydencką pensję...
kpina + ironia / szydera
Coś tu nie gra. Czekają na dofinansowanie do przedłużenia DTŚ, a grube miliony na kompletnie niepotrzebne rondo na Karmańskim 200 metrów dalej ma być realizowane? Ktoś tu niezły interes robi na tym. Jak dla mnie jest to jawne marnotrawstwo środków publicznych.
kamil
Cala droga wynaga remontu od wlasnie skryzowania az pod adrie bo teraz ro jest porazka!! Jak nie wiesz to milcz
ruda1
największym marnotrawieniem środków publicznych były wydatki na twoją edukację. Nic z tego nie wyszło. Rondo na Karmańskim bardzo się przyda a jak jeszcze dodatkowo odciąży się ruch N-S to będzie można w końcu w godzinach szczytu płynnie przejechać.
ehh

Błąd:

Wynik:
Opinia została pomyślnie dodana.
Po przeprowadzeniu weryfikacji, jej treść zostanie udostępniona publicznie.

Trwa wysyłanie komentarza ...

Komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść.

* pola obowiązkowe