Ruda Śląska - portal miejski RudaSlaska.com.pl

Wiadomości z Rudy Śląskiej

Co dalej z budową ostatniego odcinka trasy N-S? Nad inwestycją zawisły czarne chmury

  • Dodano: 2019-10-22 12:15, aktualizacja: 2019-10-23 15:59

27 maja br. władze Rudy Śląskiej ogłosiły przetarg na realizację czwartego - ostatniego 1,7 km odcinka trasy N-S, który ma połączyć DTŚ z autostradą A4. Przetarg został jednak unieważniony z powodu braku środków na realizację zadania. Jaka przyszłość czeka tę inwestycję?

13 obiektów inżynierskich, w tym ponad 150 m wiadukt nad linią kolejową w Wirku, a także dwupoziomowy węzeł drogowy z ul. Bielszowicką - tak miał wyglądać ostatni odcinek trasy N-S. Szacunkowa wartość zamówienia opiewała na kwotę ok. 230 mln zł brutto. 27 maja br. władze Rudy Śląskiej ogłosiły przetarg na realizację tej inwestycji, jednak przetarg został unieważniony. Dlaczego? Jak informuje wiceprezydent Krzysztof Mejer, przetarg został unieważniony z powodu braku środków na realizację zadania.

Przetarg został unieważniony z powodu braku środków na realizacje zadania. Najtańsza oferta była droższa od zarezerwowanej kwoty o ponad 100 mln złotych - mówił Krzysztof Mejer.

W przetargu wzięły udział cztery firmy. Szacunkowa wartość zamówienia opiewała na kwotę ok. 230 mln zł brutto. Natomiast najtańsza oferta wynosiła ponad 330 mln zł.

W tej sytuacji z pomocą przyszli nam radni z ramienia Prawa i Sprawiedliwości, którzy pomogli nam u Marszałka Województwa Śląskiego pozyskać dodatkowe 25 mln zł, ale to wciąż jest mało. W wyniku tych rozmów uzgodniliśmy z marszałkiem, że będziemy modyfikować to zadanie - mówił podczas spotkania z mieszkańcami Wirku i Czarnego Lasu, wiceprezydent Mejer.

Władze miasta postanowiły w tej sytuacji podzielić budowę ostatniego odcinka trasy N-S na dwie części. W pierwszej kolejności miasto będzie realizować odcinek od ulicy Kokota do ul. Bielszowickiej i dalej do ul. 1 Maja, gdzie powstanie rondo. W ramach realizacji drugiego etapu tej inwestycji, zbudowany zostanie odcinek od ul. Bielszowickiej do autostrady A4.

Postanowiliśmy w tej sytuacji podzielić ten odcinek na dwie części. Do ulicy Bielszowickiej i 1 maja. Musimy jednak przejść całą procedurę formalno-prawną. To zajmie rok. Jeśli wszystko dobrze pójdzie, to prace budowlane wznowimy na początku 2021 roku - mówi Krzysztof Mejer.

Do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł.

Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. 1,4 km odcinek przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Zobacz także

Komentarze (48)    dodaj komentarz »

  • mieszkaniec

    Obecnie brakuje 75 mln,więc należy przesunąć inwestycje na kolejne lata, a za kilka lat przy obietnicach wzrostu wynagrodzeń a co za tym idzie podwyżek cen towarów i usług, inwestycja wzrośnie o kolejne kilkadziesiąt a może i kilkaset milionów złotych i znowu tłumaczenia o brak środków. Niestety, to wina obecnych władz a mieszkańców, którzy wybrali sobie na prezydenta ubogiego moralnie i intelektualnie histerycznego faryzeusza.

  • boluś

    Miasto zabudowuje centralne arterie komunikacyjne szajsmarkety, macdonaldy,galerie itp. i piszczą sponsorzy Drogopolu i tym podobnych że miasto sie blokuje i jest nieprzejezdne. Ta schiza łaskawie nam rządzących przekłada się na wylesianie całego miasta,wyprzedaż resztek terenów zielonych pod "inwestycje",czynnik ludzki nie istnieje ! POLITYKA DZIEDZIC I JEJ BANDY " PO NAS NAWET POTOP' N-S od DTŚ miała przebiegać zupełnie inną trasą" przez tereny przemysłowe" KTO TO ZMIENIŁ I W CZYIM INTERESIE?

  • Zły mieszkaniec Halemby

    A ja się pytam kto Im robił kosztorys czwartego odcinka N-S ki, bo można się pomylić o dwadzieścia, no może nawet o pięćdziesiąt milionów złotych - ale jak można było machnąć się aż o sto milionów, tego nie rozumiem!

    • Zły mieszkaniec Halemby
      2019-10-23 17:02
    • Ocena:
    • odpowiedz
  • Tata

    Trzeba wrócić do pierwotnej wersji trasy to jest przebudowa i budowa wiaduktu pod torami w ciągu ulicy 1-go Maja. To jest dużo tańsze i takie przejścia pod torami wykonano w Katowicach Piotrowicach oraz w ciągu drogi 933 koło Pszczyny.

  • orwo

    Oby to był ostatni odcinek trasy NS. Koncepcja rozbudowy tej trasy w kierunku Goduli kosztem tysięcy drzew i krzewów stanowiących bufor ochronny dla ulicy Norwida i reszty osiedla Mickiewicza oraz terenów zielonych za torami na granicy Rudy i Orzegowa to pomysł nie tyle chybiony, co szkodliwy społecznie. Patrząc na komunikaty z RDOŚ władza nie zamierza się ugiąć i to pomimo wyraźnego sprzeciwu znaczącej liczby mieszkańców - wyrażonego podczas konsultacji społecznych.

  • Ze Świon

    Aaaaa, zapomniołech jeszcze napisać że smrod spalin jest teraz 3 razy większy na Wolności jak sznur aut stoji w korkach niż jak z jednakową prędkością przejadą NS.Ale może niy miyszkosz przy Wolności to Cie niy dotyczy ??? Nawet jakbyś miyszkoł w środku lasu to byś narzekoł, a i tak nigdy niy idzie być pewnym że za pora lot niy zaczną budować nowyj autostrady abo nowyj linii kolejowyj.

  • orwo

    Jak rozumiem po wybudowaniu północnej trasy NS ruch na Wolności zostanie zamknięty czy jak to będzie? Smrodu spalin też nie będzie, bo tylko samochód stojący w korku produkuje spaliny, ten jadący już nie? Ciekawa ta twoja logika. Każdy kto zamieszkuje wzdłuż Wolności wiedział na co się pisze, gdy się tam wprowadzał - ta ruchliwa droga nie istnieje od wczoraj, a mieszkańcy Wolności przyzwyczaili się do jej obecności. Inaczej sprawa ma się na Norwida - oto planuje się tutaj wykarczowanie sporej połaci - nie bójmy się tego słowa: LASU i wybudowanie drogi tuż pod oknami dwóch bloków i w bliskim sąsiedztwie kilku kolejnych bloków. Ruchliwa droga w miejsce lasu stanowiącego bufor/filtr ochronny przed hałasem i smrodem emitowanym z pobliskiej strefy przemysłowej - jak inaczej nazwać ten pomysł jak nie szkodnictwem?

  • maniek

    W Gliwicach stowarzyszenie Gliwiaczanie dla Gliwic też protestowała przy budowie DTŚ. Że będzie więcej spalin, choroby płuc, hałas itd. I co ? Trasa została wybudowana i chodząc po centrum w ogóle jej nie widać, w ogóle jej nie słychać. A że jest potrzebna, to chyba nikomu nie trzeba tłumaczyć. W Rudzie bardzo brakuje odcinka do ul. Magazynowej i dalej na Godulę oraz odnogę w kierunku dzielnica Bobrek w Bytomiu. Ulica Wolności u ul. Goduli w godzinach szczytu stoi, a kierowcom i pasażerom puszczają nerwy. Ile jeszcze trzeba czekać na tą inwestycję? Moim zdaniem ceny mieszkań w rejonie ul. Norwida wcale nie spadną. To jest na tyle atrakcyjne miejsce do zamieszkania, że bliskość DTŚ będzie czynnikiem przemawiającym "za", a nie "przeciw" zamieszkania na nim.

  • Ze Świon

    Teeee, jak takie gupoty wypisujesz to chyba sie nikaj niy ruszosz ze swojij chałpy. Już teraz od Karmańskiego sie niy do przejechać przez Ruda, a z kożdym rokiem bydzie gorzej, Ciebie żol pora krzoków i chaszczów na nowo droga.... Kiedyś we Świonach tyż protestowali jak przez środek osiedli i skałki DTŚ zaczli robić !!! Teraz z perspektywy lot jakby tego niy zrobili to z Katowic do Rudy by autym nikt niy przejechoł. Widać to jak jest jakiś wypadek na DTŚ i przez Chorzów i Świony niy idzie przejechać bo wszystko stoi.

  • orwo

    Nie da się przejechać? No niesamowite..! Ja dzisiaj tam jechałem i przejechałem..Kilkaset drzew i tysiące krzewów rosnących gęsto na odcinku kilku kilometrów nazywasz" poroma krzokami"? Chyba widzimy dwie różne rzeczywistości!

  • Marek

    Nigdy tego nie skończą. Kto pamięta ile trzeba było czekać aż ruszą gdy skończyli pierwszy odcinek.

  • Zyga

    Mamy nowych posłów i senatorów , to niech się wykażą i postarają o kasę .

  • Ziga z Wirku

    Super, dobra wiadomość.

  • Łuk

    Patrzcie jakie to cwane! Nie podali tego przed spotkaniami z mieszkańcami, bo wiedzieli, że wkurzeni ludzie będą psioczyć i spotkania będą niezbyt miłe. A tak rozejdzie się po kościach, na wiosnę nikt tego nie zapamięta. Teraz miasto zaserwuje nam serie uchwał o podwyższeniu podatku, o podwyższeniu opłaty śmieciowej!!! Bo kasy nie ma! Skoro Mejer tak kocha nasze miasto niech popracuje za kwotę równą wynagrodzeniu Dziedzic! Ale on tylko zdziera, że niby fachowiec a jedyne co potrafi to jęzorem pięknie mielić!

  • skala zarzondzania

    Nie chcę nikogo martwić ale aktualna trasa N-S ma niespełna 6,5km a pierwszy odcinek oddano do użytku w 2013r. Czyli budują średnio 1km na rok. Bardzo dobra robota. Kto wie, może w 2035-2040 połączą się z DK44 i odtrąbią sukces na miarę naszych możliwości. Tak dla skali ukazania śmieszności inwestycji i problemów związanych z budową N-S ki podam prosty fakt. Chińczycy budują co roku 5-7tys. km autostrad. Zatem w latach 2013-2019 wybudowali 42tys.km autostrad. Ruda zbudowała 6,5km dwupasmówki...

  • Wojciech Kostka

    Porównywanie możliwości Chin z gminą Ruda Śląska jest niepoważne. Mając na uwadze budżet Rudy Śląskiej i jej możliwości inwestycyjne to sam fakt, iż zaledwie w w ciagu jednej dekady wybudowaliśmy trzy odcinki trasy N-S i jesteśmy od krok od połączenia w mieście DTŚ z A4, zakrawa na cud. Pisząc wprost, bez wspracia UE nigdy byśmy tego nie dokonali samodzielnie, Zauważmy, że dyskutujemy tu o 140 tys. gminie budującej droge o parametrach zbliżonych do autostrady...

  • rychu

    a Amerykanie latali na księżyc, jak nie rozumiecie czemu tak to porównajcie budżet RŚ z cenami za budowę,

  • skala zarzondzania

    Bo to łatwe porównanie, skoro Miasto nie wdraża szybkich procedur to potem jest zdziwione, że wszystko drożeje... Trzeba być ignorantem biznesowym myślącym życzeniowo i nie znającym realiów panujących aktualnie na rynku. Nie mówiąc o myśleniu perspektywistycznym. Nic tylko obudzić się z ręką w nocniku i narzekać na drożyznę. Gdyby firma prywatna była zarządzana w taki sposób to po roku zwinęła by się z rynku. Tutaj mamy urzędników, nie ich kasa, nie ich odpowiedzialność i nie ich interes... Takie są efekty, Zatem tak, 6,5km w ciągu 6 lat to żenada!!!

  • Edmund

    Prędzej pojedziemy całą A1 nad morze niż NSką

  • dewil

    Co by to było, gdyby nie "cudowna pomoc" radnych PiSu ? - ano nic by się nie zmieniło... ciągle brakuje bardzo dużo... ale wzmianka o tym jacy to dobrzy radni - JEST! brawo ! Dziękuję w imieniu narodu !

123

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Dodaj komentarz

Wyrażam zgodę na publikację postu w formie komentarza zgodnie z obowiązującym Regulaminem.

powiadamiaj o odpowiedziach na komentarz.

dodaj mój adres do newslettera.

Więcej informacji na temat przysługujących Państwu praw zawarliśmy w Polityce Prywatności.

Drogi Użytkowniku!

Dokładamy wszelkich starań by korzystanie z naszego serwisu było dla Ciebie komfortowe.

Dlatego staramy się dopasować dostępne w nim treści do Twoich zainteresowań i preferencji. Jest to możliwe dzięki przechowywaniu w Twojej przeglądarce plików cookies oraz przetwarzaniu przez administratora danych osobowych w celach analitycznych i statystycznych.

Przez dalsze korzystanie, bez zmian ustawień w zakresie prywatności, z naszego serwisu wyrażasz zgodę na zapisywanie plików cookies w Twojej przeglądarce.

Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić w przeglądarce ustawienia dotyczące plików cookies, a także uzyskać dodatkowe informacje o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci prawach z naszej Polityki Prywatności.

Przejdź do serwisu