Tramwaj linii t9 niebawem wróci na tory w Rudzie Śląskiej? We wtorek, 10 sierpnia, w samo południe miał miejsce przejazd techniczny tramwaju torowiskiem zmodernizowanym w ramach zadania „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej”.
Prace na torowisku w Goduli zakończone!
- Prace zostały zakończone i generalny wykonawca - TOR-KRAK Sp. z o.o – zgłosił Inżynierowi Kontraktu gotowość do rozpoczęcia procedury odbiorowej – wyjaśnia Andrzej Zowada, rzecznik spółki Tramwaje Śląskie S.A. i dodaje: - Dzisiejszy przejazd techniczny wiąże się z chęcią uruchomienia linii tramwajowej na przebudowanym przez TOR-KRAK odcinku.
Wiadomo już, że inwestycja Tramwajów Śląskich w Rudzie Śląskiej-Goduli dobiegła końca. Niestety, nie oznacza to, że wznowiony zostanie ruch tramwajów na odcinku Ruda Śląska-Bytom. Związane jest to z tym, że w Bytomiu trwa realizacja zadania wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego.
- Na razie nie ma możliwości uruchomienia linii nr 9 na tym odcinku. Deklaracje Wykonawcy prac modernizacyjnych torowiska wzdłuż ul. Frycza Modrzewskiego w Bytomiu (od których zależy możliwość wznowienia kursowania linii nr 9 na całej trasie) mówiły o końcu października br., choć termin zakończenia prac wynikający z umowy to kwiecień 2022 r. – podkreśla Andrzej Zowada.
Torowisko w Bytomiu nie jest jeszcze gotowe
Życie jednak weryfikuje wszystkie plany. Okazuje się, że to założenie było nader optymistyczne. Jak wyjaśnia rzecznik spółki Tramwaje Śląskie, podczas realizacji robót występują pewne utrudnienia i opóźnienia w stosunku do pierwotnego harmonogramu.
- Nie jesteśmy przekonani, czy uda się je nadrobić i faktycznie dotrzymać tego październikowego terminu wznowienia ruchu. Podjęta została decyzja, żeby skierować linię nr 9 od pętli Chebzie do przystanku Młyn Szombierski i obsługiwać ją dwukierunkowymi tramwajami – zaznacza Andrzej Zowada.
Ruch tramwajów zostanie częściowo wznowiony przed nowym rokiem szkolnym
Tramwaje Śląskie planują wdrożenie wspomnianego rozwiązania jeszcze przed rozpoczęciem nowego roku szkolnego.
- Oczywiście będzie to zależne od procedury odbiorowej prac wzdłuż ul. Goduli. Gdy wszystko będzie już pewne, poinformujemy o terminie wznowienia ruchu tramwajowego w Goduli – dodaje rzecznik Tramwajów Śląskich.
Przetarg wygrała firma TOR-KRAK, a umowę podpisano w marcu 2020 roku
Przypomnijmy, że zadanie pt. „Przebudowa infrastruktury tramwajowej wzdłuż ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej” obejmuje odcinek od mostu kolejowego w Rudzie Śląskiej Chebziu do granicy miasta Ruda Śląska z Bytomiem. Łączna długość torów przewidzianych do przebudowy wynosi ok. 2,900 mtp.
W ramach inwestycji powstanie nowa, dodatkowa mijanka w rejonie przystanku Młyn Szombierski. W przetargu na realizację tego przedsięwzięcia startowało aż dziewięć firm. W finale wybrano Tor-Krak. Umowę opiewającą na niemal 26 mln zł brutto pomiędzy przedstawicielami spółki Tramwaje Śląskie S.A. oraz firmą TOR-KRAK Sp. z o.o. podpisano 16 marca 2020 roku. Przedsięwzięcie uznano za priorytetowe.
– To niezwykle ważna linia, łącząca kilka miast, będąca dla wielu pasażerów podstawowym środkiem komunikacji, dlatego bardzo zależy nam, żeby znacząco poprawić jej stan techniczny i zapewnić pasażerom jak najlepszy komfort podróży – mówił w marcu 2020 roku Bolesław Knapik, prezes zarządu spółki Tramwaje Śląskie S.A.