Wiadomości z Rudy Śląskiej

Polska fabryka samochodów elektrycznych Izera jednak nie powstanie w Rudzie Śląskiej!

  • Dodano: 2020-12-15 12:45

Polska fabryka samochodów elektrycznych Izera nie powstanie w Rudzie Śląskiej, tylko w Jaworznie. Jak Mówi wiceprezydent Krzysztof Mejer, o lokalizacji tej inwestycji przesądziło wiele spraw. 

- Polska fabryka samochodów elektrycznych nie powstanie w Rudzie Śląskiej, tylko w Jaworznie. O lokalizacji tej inwestycji przesądziło wiele spraw. Wielkość działki inwestycyjnej, dostępność do mediów (prąd, gaz) oraz doskonała lokalizacja. Fabryka zajmie powierzchnię 118 ha a jej dostawcy, kooperanci kolejnych 200 ha. Takich terenów inwestycyjnych w Rudzie Śląskiej nie mieliśmy. Mimo to cieszymy się z tej inwestycji. I gratulujemy Jaworznu. Dzięki fabryce  utworzonych zostanie 15 tys. nowych miejsc pracy. Mam nadzieje, że wielu rudzianom uda się w niej znaleźć pracę - napisał wiceprezydent Mejer.

Jaworzno okazało się najlepszą spośród 30 analizowanych przez ElectroMobility Poland (EMP) lokalizacji w Polsce. 15 grudnia 2020 r. minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka, przedstawiciele ElectroMobility Poland, Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, miasta Jaworzna i Lasów Państwowych podpisali w Katowicach Memorandum o współpracy przy przygotowaniu terenu pod budowę pierwszej w Polsce fabryki samochodów elektrycznych.

Pierwsze polskie auto elektryczne wyjedzie ze śląskiej fabryki

Symboliczne "wbicie łopaty" pod inwestycję jest planowane w roku 2021. Dzięki nowej fabryce pracę znajdzie tu ok. 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku.

- Wokół projektu udało nam się zjednoczyć partnerów z wielu instytucji. Dzięki połączeniu ich zaangażowania i potencjałów plan budowy fabryki zyskał realny kształt. Teraz wszystkie strony muszą intensywnie działać, aby doprowadzić do finalizacji projektu - mówi minister klimatu i środowiska, Michał Kurtyka. - Inwestycja jest ważnym elementem planu dla Śląska i pozwala nam rozwijać innowacyjny przemysł, który tworzy w regionie m.in. trwałe miejsca pracy. Izera jest szansą dla sprawnie funkcjonującej tu branży automotive i na wykorzystanie potencjału elektromobilności, która doskonale wpisuje się w krajobraz gospodarczy województwa - dodaje. Minister 

Kurtyka zapowiada również rządowe wsparcie projektu ze względu na jego strategiczne znaczenie. 

- Budowanie lokalnej specjalizacji, generowanie impulsu rozwojowego dla kluczowych branż, kreowanie popytu na nowoczesne usługi oraz technologie, czy transformacja regionów jest rolą państwa. Wiele krajów wspiera kluczowe dla ich gospodarek projekty. Państwo, które myśli perspektywicznie, potrafi dostrzec rynkowe "momentum" i zdefiniować strategiczne obszary umożliwiające rozwój gospodarczy kraju. Takim właśnie jest projekt polskiej marki samochodów elektrycznych - podkreśla.

- Wspieramy takie projekty jak budowa fabryki Izera w województwie śląskim, gdyż jest to strategiczne działanie łączące rozwój gospodarczy z troską o ekologię i czyste powietrze - deklaruje marszałek województwa śląskiego, Jakub Chełstowski. 

Zaznacza, że przyszłość regionu będzie oparta między innymi na innowacyjnych przedsięwzięciach.  

- Jesteśmy liderem w Europie pod kątem oferty stworzonej w Katowickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Mamy ambicje, aby w tym zrównoważonym rozwoju kwestie środowiska naturalnego, kwestie społeczne również były mocno zaakcentowane. Współpraca z administracją rządową premiera Mateusza Morawieckiego, z ministrem klimatu i środowiska Michałem Kurtyką, ze strefą ekonomiczną, samorządami i przedsiębiorcami z pewnością przyczynić się może do osiągnięcia wspólnego sukcesu. Takim bez wątpienia będzie powodzenie tego projektu, a co za tym idzie dalszy rozwój województwa śląskiego i Polski - dodaje.

Lokalizacja poprzedzona szczegółowymi analizami

Piotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland zwraca uwagę na czynniki, które sprawiają, że województwo śląskie jest optymalnym miejscem lokalizacji fabryki. 

- Na początkowym etapie rozważaliśmy prawie 30 lokalizacji, w tym kilka na Śląsku. We współpracy z Polską Agencją Inwestycji i Handlu oraz firmą doradczą specjalizującą się w podobnych procesach dokładnie sprawdzaliśmy każdą z nich. Kluczową rolę odgrywały takie czynniki, jak: dostęp do mediów, infrastruktury drogowej, ukształtowanie i sposób użytkowania terenu oraz kwestie prawne związane z własnością gruntów. Ważna była nie tylko możliwość zbudowania fabryki, ale też odpowiedniego zaplecza logistycznego i stworzenie parku dostawców w bezpośrednim sąsiedztwie zakładu. Jaworzno daje największy potencjał w tym zakresie, stąd po dokładnych i szczegółowych analizach wskazaliśmy właśnie to miejsce. Dodatkową gwarancją powodzenia tego projektu są partnerzy, którzy deklarują wsparcie i zaangażowanie, aby doprowadzić inwestycję do  mety. W związku z koniecznością przeprowadzenia przed rozpoczęciem budowy fabryki odpowiednich prac przygotowawczych produkcja aut rozpocznie się w 2024 roku. Jestem przekonany, że czas zainwestowany teraz zwróci się na dalszych etapach projektu - mówi prezes Zaremba. 

Województwo śląskie motoryzacyjnym sercem Polski

Fabryka będzie zlokalizowana na terenach należących do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSE), skupiającej ponad 400 nowoczesnych firm, które inwestując blisko 40 mld zł, utworzyły już  80 tys. miejsc pracy. 

- W strefie działają zautomatyzowane, zrobotyzowane fabryki oraz firmy specjalizujące się w inteligentnych rozwiązaniach. Nasz flagowy klaster Silesia Automotive and Advanced Manufacturing skupia obecnie ponad sto kilkadziesiąt firm motoryzacyjnych i jest w elitarnym gronie 15 Krajowych Klastrów Kluczowych - zaznacza dr Janusz Michałek, prezes KSSE. – Tu, na terenie KSSE, funkcjonuje znaczna część firm produkujących komponenty do samochodów. Nasi inwestorzy mogą stać się partnerami Izery i pomóc w tworzeniu lokalnego łańcucha dostaw. Jesteśmy motorem branży automotive. To na Śląsku bije motoryzacyjne  serce Polski i chcemy, żeby było to też serce elektromobile - podkreśla.

Komentarze (26)    dodaj »

  • Rudziok

    Ledwo sobie radzi bo produkuje luksusowe auta, kogo na to stać, większość społeczeństwa to ludzie nisko i średnio zarabiający . Bardzo doborze że będziemy mieli rodzimeą markę oby więcej takich inwestycji , trzymam kciuki.

  • boluś

    To ci dopiero nowina! Znowu SUKCES' pitnoł Rudzkiej Władzuni !

  • Marek

    Przy takim prezydencie i wice prezydencie jedyne co może powstać w tym mieście to podwyżka za wywóz śmieci.

  • Karl

    No nie bądźmy tacy skromni. Magistrat i spółki miejskie mają więcej "fachowców" w kwestii organizacji inwestycji w taki sposób by były jak najdroższe...

  • Ryl

    Tobiszowska, Wesoły proszę o komentarz.

  • dobry komuch pisowski

    nie znajda czasu, ponieważ są zajęci "ratowaniem" przed likwidacją rudzkich kopalń

12

Dodaj komentarz

chcę otrzymać bezpłatny newsletter portalu RudaSlaska.com.pl.

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Czytaj również